Gedragsassessment
communicatieve vaardigheden in kaart gebracht
In het Gedragsassessment worden de communicatieve vaardigheden van de kandidaat getoetst die van belang zijn voor diens functie.Een Gedragsassessment is in principe een ontwikkelingsassessment. Het biedt een sterkte/zwakte analyse van de deelnemer. Het biedt ook een uitstekend aanknopingspunt voor het opstellen van een individueel (bij)scholings- en coachingsprogramma.
De deelnemer krijgt in het Gedragsassessment intensief feedback. Daarnaast wordt iedere deelnemer na afloop van iedere oefening, alsmede bij de eindevaluatie, uitgenodigd ook zelf te reflecteren op het eigen gedrag. Hoe heeft hij/zij het zelf ervaren? In hoeverre vindt hij/zij dat hij/zij voldoende uit de verf gekomen? Van belang, ook omdat het veel verteld over hoe de deelnemer met feedback om gaat en in hoeverre er inzicht is in het eigen gedrag. En daarmee de mogelijkheden tot veranderen en/of verbeteren van het eigen gedrag.
Zowel de feedback als de reflectie op het eigen handelen worden in de schriftelijke verslaggeving meegenomen.
competenties
De opdrachtgever geeft vooraf de competenties aan die getoetst dienen te worden.
Mogelijke competenties zijn: leidinggeven, klantgericht opereren, effectief omgaan met stress, communiceren en samenwerken, effectief overleggen, onderhandelen, assertiviteit, het ontwikkelen en verdedigen van beleid, omgaan met conflicten, integer handelen.
Dienen alle competenties van -met name- een manager getoetst te worden (dus ook de niet-communicatieve competenties), dan bevelen wij het Management Game aan.
Dat omvat bijvoorbeeld het contact met medewerkers, collega's en de eigen leidinggevende, alsmede het contact met de ‘klant’.
De klant is daarbij in onze optiek een ruim begrip: denkt u ook aan bijvoorbeeld ouders in het geval van een docent, of een productie-eenheid in het geval van een Technische Dienst.
Mogelijke competenties zijn: leidinggeven, klantgericht opereren, effectief omgaan met stress, communiceren en samenwerken, effectief overleggen, onderhandelen, assertiviteit, het ontwikkelen en verdedigen van beleid, omgaan met conflicten, integer handelen.
Dienen alle competenties van -met name- een manager getoetst te worden (dus ook de niet-communicatieve competenties), dan bevelen wij het Management Game aan.
toetsingssituaties
De te toetsen competenties worden door ons vertaald in een aantal toetsingssituaties (meestal gesprekssimulaties/rollenspelen). Standaard wordt uitgegaan van drie situaties die getoetst worden. Is het wenselijk dat het er meer dan drie zijn, dan duurt het Gedragsassessment langer dan de standaardtijd.Dat omvat bijvoorbeeld het contact met medewerkers, collega's en de eigen leidinggevende, alsmede het contact met de ‘klant’.
De klant is daarbij in onze optiek een ruim begrip: denkt u ook aan bijvoorbeeld ouders in het geval van een docent, of een productie-eenheid in het geval van een Technische Dienst.
De inhoud kan zeer divers zijn, en is eveneens afhankelijk van de functie in kwestie.
Een aantal van de toetsingssituaties genoemd onder “overig” zijn niet te realiseren met één trainingsacteur. Het inzetten van meerdere trainingsacteurs brengt vanzelfsprekend een meerprijs met zich mee. Hier biedt echter ook een groepssessie (zie groepsassessment hieronder) uitkomst: de deelnemers nemen allen deel aan hetzelfde overleg.
mogelijke toetsingssituaties
gesprekssoorten |
|
gesprekken met |
|
overig |
|
Een aantal van de toetsingssituaties genoemd onder “overig” zijn niet te realiseren met één trainingsacteur. Het inzetten van meerdere trainingsacteurs brengt vanzelfsprekend een meerprijs met zich mee. Hier biedt echter ook een groepssessie (zie groepsassessment hieronder) uitkomst: de deelnemers nemen allen deel aan hetzelfde overleg.
groepsassessment
Ondergaan er meerder personen een Gedragsassessment af te nemen, dan bevelen wij aan om dit in groepsverband te laten plaats vinden.Een groepsassessment geeft namelijk ook meer mogelijkheden voor het geven en ontvangen van feedback.
Niet alleen geven de deelnemers ook elkaar feedback, en wordt daarmee het totaal aan feedback vergroot, het laat ook zien in hoeverre iemand in staat is zelf feedback te geven en hoe men dat doet. Zelfs het uitblijven van feedback kan veelbetekenend zijn, en geeft de assessor informatie die wellicht anders niet verkregen zou zijn.
gegevens
Een Gedragsassessment duurt minimaal anderhalf uur en wordt in principe afgerond met een schriftelijk verslag.tijdsduur
- het maximum van een groepssessie is 4 personen
- individueel per persoon 1½ uur
- groepssessie 2 personen duurt 3 uur
- groepssessie 3 personen duurt 3½ uur
- groepssessie 4 personen duurt 4 uur
Bij twee groepssessies (en meer dan 4 individuele assessments) is een pauze van minimaal 1½ uur vereist, dit in verband met de verwerking van gegevens.
Voor tarieven: zie onze “offerte in 9 seconden”
offerte in 9 sec | documentatie | info aanvraag | overzichtsfolder |
9.4 / 10
62 beoordelingen
100% van de klanten
beveelt dit bedrijf aan.
bekijk alle beoordelingen
van LivingTale Theater
62 beoordelingen
100% van de klanten
beveelt dit bedrijf aan.
bekijk alle beoordelingen
van LivingTale Theater
Chairman Beta Business Days Groningen
over
Trainingsacteurs in workshop assertiviteit
Ik wil je onwijs bedanken voor de inzet.
Jullie unieke vorm van training is zeer goed bevallen.
:super:...
lees meerTrainingsacteurs in workshop assertiviteit
10 van10
Assertief zijn blijft lastig, maar volgens mij heeft jullie training veel studenten getriggerd.Ik wil je onwijs bedanken voor de inzet.
Jullie unieke vorm van training is zeer goed bevallen.
:super:...
Martin Nouwen brandweer N. & O. Gelderland
over
Trainingsacteurs in assessment
lees meerTrainingsacteurs in assessment
10 van10
...Ik ben positief verbaasd over de resultaten en de vele leermomenten. Iedere deelnemer heeft behalve veel zinvolle feedback ook nog eens een lijvig rapport over zichzelf gekregen, en toch hebben we maar 1 dagdeel per deelnemer hoeven investerengoogle trefwoorden
sparringpartner voor de deelnemer, een partner voor de trainer.
GedragsAssessment: ook voor management
Bij het organiseren van sessie met een gedragsassessment helpen wij u graag.
lees meer: Gastenboek
GedragsAssessment Acteur
GedragsAssessment met Acteur: altijd verhelderend.
GedragsAssessment Acteur:sparringpartner voor de deelnemer, een partner voor de trainer.
GedragsAssessment: ook voor management
- een gedragsassessment acteur maakt het oefenen levensechter
- een gedragsassessment acteur vergroot de effectiviteit van de feedback
- de trainer kan een gedragsassessment acteur sturen op gewenst gedrag - zowel ‘fout’ als ‘goed’
- een gedragsassessment acteur zet natuurgetrouw verschillende persoonlijkheden neer
- een gedragsassessment acteur is in staat vanuit verschillende emoties te reageren
- een gedragsassessment acteur doseert zijn/haar handelen, weet wanneer het ‘genoeg’ is
gedragsAssessment als assessment center
Een GedragsAssessment Acteur is in staat om, desnoods ter plekke, zelf voor de benodigde cases te zorgen.Bij het organiseren van sessie met een gedragsassessment helpen wij u graag.
LivingTale helpt! voor GedragsAssessment Acteur en Assessor
LivingTale GedragsAssessment, ook op uw eigen locatie.
laatste nieuws
spel: Wedden: ...Naarmate de avond vorderde, hoe fanatieker iedereen werd, leuk om te zien. Wij hadden 5 acteurs die prachtig hun rol speelden en er een leuke avond van gemaakt hadden...lees meer: Gastenboek