Theater op Locatie
LivingTale Theater
project voorbeeld:
opening De Derde Wijk
of: de opening van een gerenoveerde sloot
Veenhuizen, Drenthe
inleiding
Wij hebben gemerkt dat er een behoefte bij onze klanten bestaat zich een beeld te kunnen vormen hoe ons maatwerk er uit kan zien.Maatwerk scripts van LivingTale zijn echter echt maatwerk. Dat betekent dat ze specifiek gericht zijn op de organisatie in het algemeen en op de betrokken medewerkers in het bijzonder. Dat maakt ze moeilijk leesbaar voor buitenstaanders (afgezien van het feit dat ze natuurlijk als vertrouwelijk behandeld worden).
Het script voor de Opening van de Derde Wijk vormt daarop een uitzondering.
Daarom hebben we van dit project een speciale pagina ingericht waarop we niet alleen het script geplaatst hebben, maar ook op de totstandkoming ingaan.
Daarnaast zijn er zoveel foto's gemaakt van dit evenement dat het script ook visueel goed te volgen is.
gegevens opdracht
gebeurtenis
Feestelijke afronding waterbeheersingsproject Veenhuizenopdrachtgever
Waterschap Noorderzijlvestsamenwerkingspartner
Bureau Bruintjessamenvatting achtergrond
Herstel van de in 1830 gegraven verveningssloot, dichtgegooid in de jaren zestig van de vorige eeuw: de Derde Wijk.Motivering: verbeteren waterhuishouding, aanleg ecologische verbindingszone, bodemsanering en cultuur-historisch herstel.
(zie het script voor een uitgebreide beschrijving)
beginvragen aan LivingTale
- ontvang de gasten met low profile theater (walking around)
- omlijst de opening van de derde wijk met theater
uitgangspunten
- 3 acteurs
- het gaat om herstellen van de oude situatie, dus theater met een historisch tintje zou mooi zijn
begin idee
Gebruik maken van de internationale faam (kandidaat Werelderfgoedlijst Unesco) van Veenhuizen met zijn oude gestichten. (drie gestichten die werden opgericht voor arme werkloze gezinnen, en al snel bevolkt door weeskinderen van zes jaar en ouder, en landlopers; nog weer later werden het gewone gevangenissen)
grootste zorg opdrachtgever
Een uitvoerbare symbolische officiële handeling verricht door de vertegenwoordigers van het Waterschap en de Provincie: de dames Tanja Klip (provincie Drenthe) en Carla Alma (Waterschap Noorderzijlvest).scriptontwikkeling
Met deze uitgangspunten gingen Rein van der Meij en Monique Claessen van LivingTale aan de slag.Dit zijn de meest vermeldingswaardige ontwikkelingen in het ontstaansproces:
uitgangspunten
- alle motieven voor het herstel van de Derde Wijk theatraal aan de orde laten komen
- het theater rond de ontvangst speelt zich af in het heden
- het theater op locatie in het verleden
- een verleden dat steeds verder in tijd terug gaat
- een historisch verantwoord verhaal waarmee het theater rond de ontvangst een logisch vervolg krijgt in het theater op locatie
grootste uitdaging
Een spannend verband creëren tussen heden en verleden, waarbij de intrigerende vragen uit het heden beantwoord worden in het verleden.de officiële handeling
Omdat het om een herstel van de historische situatie gaat de officiële handeling er uit laten bestaan het verleden (de acteurs op locatie) naar het heden te halen door de vertegenwoordigers van het Waterschap en de Provincie.
We stelden voor een loopplank over de sloot te leggen, en de acteurs bij het oversteken te laten helpen.
Wat schets de ontzetting van het Waterschap toen de aannemer, die dit als vriendendienst voor hen verrichte, wat al te gedegen werk leverde: een zeer soliede en brede hardhouten brug voor de eeuwigheid aangelegd (zie foto). Hulp bij het oversteken was daarmee enigszins ridicuul geworden.
Immers: het was een feit dat bij het herstel van de sloot het water een andere kant op zou gaan stromen dan in de historische situatie. In het verleden was de Derde Wijk een ontwateringssloot en stroomde het richting kanaal. In het heden zou het echter een verbinding gaan vormen tussen het Fochteloërveen (het kanaal) en de beek ten Noorden van de Derde Wijk.
We stelden voor een loopplank over de sloot te leggen, en de acteurs bij het oversteken te laten helpen.
technische uitvoering
Het idee werd door het Waterschap warm ontvangen, maar met de uitvoering door middel van een loopplank hadden zij wel moeite: technisch niet haalbaar. Daarop werd besloten dat het Waterschap een soort halve brug zou construeren, die afgemaakt moest worden, en nog later: een bruggetje waarbij de hulp bij het oversteken zou bestaan uit het aanleggen van een leuning van touwen.Wat schets de ontzetting van het Waterschap toen de aannemer, die dit als vriendendienst voor hen verrichte, wat al te gedegen werk leverde: een zeer soliede en brede hardhouten brug voor de eeuwigheid aangelegd (zie foto). Hulp bij het oversteken was daarmee enigszins ridicuul geworden.
een theatrale wending
Voor ons vormde deze ontwikkeling een extra uitdaging. In plaats van fysieke hulp bedachten we een theatrale noodzaak voor de hulp van de hoogwaardigheidsbekleders.Immers: het was een feit dat bij het herstel van de sloot het water een andere kant op zou gaan stromen dan in de historische situatie. In het verleden was de Derde Wijk een ontwateringssloot en stroomde het richting kanaal. In het heden zou het echter een verbinding gaan vormen tussen het Fochteloërveen (het kanaal) en de beek ten Noorden van de Derde Wijk.
De theater conclusie: de boer uit 1960 en het weesmeisje uit 1866 merken dat wanneer zij willen oversteken naar het heden de sloot andersom stroomt. Het weesmeisje raakt zodanig in paniek: de nieuwe tijd - alles stroomt anders, dat ze niet meer durft over te steken.
Dat is het sein voor de boer om de dames om hulp te vragen: door zelf over te steken en haar te ondersteunen laten ze het weesmeisje zien dat het ècht veilig is in de toekomst.
Eigenlijk een veel mooier slot dan eerst bedacht was....
Alle historische periodes + plus de officiële opening vertegenwoordigen ieder één van de vier redenen om het project uit te voeren.
Dat is het sein voor de boer om de dames om hulp te vragen: door zelf over te steken en haar te ondersteunen laten ze het weesmeisje zien dat het ècht veilig is in de toekomst.
Eigenlijk een veel mooier slot dan eerst bedacht was....
locatiebezoek
Bezoek van de locatie leerde ons dat er drie dicht bij elkaar gelegen plekken langs de sloot lagen die mooie theatrale uitdagingen boden: ο | de eerste plek ìn de sloot (het ondiepe deel) met de acteur vanaf het begin voor iedereen zichtbaar | |
de boer in 1960 - bezig met het schoonmaken van de sloot een dramatisch verhaal |
||
ο | de tweede plek iets verderop waar de tweede acteur verscholen zit achter een duiker/dijk aan de walkant van de sloot | |
het weesmeisje in 1866 - een brief schrijvend aan haar vriendin in Amsterdam een romantisch verhaal |
||
ο | de derde plek: het bos naast de sloot waar de derde acteur zich verscholen houdt | |
de veenarbeider in 1830 die de sloot gegraven heeft - en die een schat begraaft zodra hij schichtig uit het bos te voorschijn komt een spannend verhaal |
resultaat
De personages in het heden zijn allen verwant met een personage uit het verleden, en zijn op zaak naar een raadsel uit dat verleden:- De zoon van de boer die of het land later verkocht heeft of geen boer is geworden en niet snapt waarom ‘zijn’ sloot dicht moest
- Een vrouw op zoek naar het verleden van haar betbetbetovergrootmoeder (een weeskind uit het Eerste Gesticht), die raadselachtige brieven van haar heeft gevonden over de derde wijk
- De nazaat van de turfsteker; zijn naam is Zwartgoud -een rijke familie- en pas sinds kort weet dat die naam niet slaat op steenkool - wat hij altijd aannam - maar op turf, èn dat zijn voorouder veroordeelt is wegens landloperij en dus arm was
de leuke extra's
- historisch verantwoorde kleding vinden
(met dank aan "het Volk van Grada" uit Emmen dat zo vriendelijk was om historische kleding beschikbaar te stellen) - historisch ogende documenten maken:
- een vriendinnenbrief uit 1866
-
een landlopervonnis uit 1830
waarbij gebruik gemaakt werd van een vonnis uit 1900
(niet helemaal verantwoord dus, te meer daar in er 1830 nog geen landlopers veroordeeld werden tot ‘Veenhuizen')
gebruikte bronnen
Suzanna Jansen: Het PauperparadijsWil Schackmann: De Proefkolonie
Michiel Gerding: Drenthe toen en nu: Armen onder dak
Het Gevangenis museum, te Veenhuizen
Diverse websites, waaronder:
www.gevangenismuseum.nl (met name de lesbrieven!)
het script
Scripts van LivingTale zijn in principe altijd bedoeld om mee te improviseren. We reageren altijd op publiek, omstandigheden en natuurlijk elkaar. Zelfs als een dialoog uitgeschreven is, geeft dat meer de richting aan dan dat de tekst uit het hoofd geleerd wordt (dat maakt ons maatwerk overigens ook betaalbaar).Uitzonderingen zijn er om de regel te bevestigen: in dit script is de monoloog van de boer uit 1960 wel letterlijk ingestudeerd. Er waren te veel elementen die in de juiste volgorde naar voren moesten komen, zodat improviseren niet meer verantwoord was. Ook voor de officiële openingshandeling lag oorzaak en gevolg zo precair dat de tekst van één van de acteurs vastlag (wederom de boer).
script opening De Derde Wijk
script | foto's + diashow | theater maatwerk | documentatie | prijsindicatie | info aanvraag |
9.4 / 10
62 beoordelingen
100% van de klanten
beveelt dit bedrijf aan.
bekijk alle beoordelingen
van LivingTale Theater
62 beoordelingen
100% van de klanten
beveelt dit bedrijf aan.
bekijk alle beoordelingen
van LivingTale Theater
Marc Punt namens To The Point Expertise
over
Educatief (verbeter) theater t.b.v. MediRisk
lees meerEducatief (verbeter) theater t.b.v. MediRisk
10 van10
In een zeer constructieve samenwerking met Rein van der Meij en Monique Claessen van Living Tale heeft ons bedrijf een bijzondere dag mogen organiseren voor een van de belangrijkste klanten van To The Point Expertise, verzekeraar MediRisk.
Het was spannend omdat het onderwerp...
Man&Mach - asbestspecialist.nl
over
Theater Maatwerk: campagne veiligheid
lees meerTheater Maatwerk: campagne veiligheid
10 van10
Voor de aftrap van onze interne campagne gericht op werken volgens de regels en veiligheid heeft LivingTale een aantal sketches en een aantal scenes verbetertheater uitgevoerd.
Wij hebben de samenwerking als zeer plezierig en professioneel ervaren. LivingTale heeft zich enorm goed verdiept in... Foto Impressie Theater op Locatie
voor alle onderstaande foto's geldt: klik op de foto voor een vergroting.
U heeft dan ook de mogelijkheid daar verder te bladeren.
U heeft dan ook de mogelijkheid daar verder te bladeren.
Deze fotopresentatie is gemaakt voor vertoning op tablet en pc, niet voor de smartphone.
Eerlijk gezegd vinden we het op de smartphone er niet uitzien.
Omdat omzetten niet doenlijk is en het wèl werkt, hebben we het echter wel laten staan.
Als u op één van de foto's klikt komen de foto's wel tot hun recht.
U kunt met gebruik van de heen- en terug knoppen onder de vergrotingen ze allemaal bekijken.
Eerlijk gezegd vinden we het op de smartphone er niet uitzien.
Omdat omzetten niet doenlijk is en het wèl werkt, hebben we het echter wel laten staan.
Als u op één van de foto's klikt komen de foto's wel tot hun recht.
U kunt met gebruik van de heen- en terug knoppen onder de vergrotingen ze allemaal bekijken.
Waterschap Noorderzijlvest en Provincie Drenthe
|
de ‘sloot’ waar het allemaal om draait: “de derde wijk” |
de loopplank die een brug werd | het oefenen van te voren |
de ontvangst van de gasten: walking around theater
de zoon van de boer: op zoek naar het drama achter het drama van 1960 |
het betbetbetkleinkind van het weesmeisje: op zoek naar het paradijs uit de brief |
de heer Zwartgoud: op zoek naar de herkomst van zijn rijkdom |
afsluiting van het walking around theater aandacht voor het paradijs |
ingrijpen van de andere acteurs (slotscène) en oproep aan iedereen om naar binnen te gaan |
de drie karakters naast elkaar |
dezelfde acteurs, maar nu in hun historische rollen | en ‘op locatie’ |
de boer uit 1960: wachtend op de gasten |
aankomst van de gasten | de “tribune”: kijkend naar het ‘toneel’ |
theater op locatie
de boer en zijn ‘sloot’ in 1960
|
de boer en zijn publiek |
het publiek op weg naar het weesmeisje |
het weesmeesje uit het Eerste Gesticht in 1866: een brief schrijvend aan haar vriendin |
de brief: Lieve Petronella, het is hier zo verschrikkelijk mooi in ‘ons’ paradijsje |
de bloemen, de vissen, de vinders en libellen en ohh een adder | en dan wachten op die leuke jongen...... |
vooruit, waar wachten juliie nog op, ga verder..... |
de veenarbeider, ten tijde van het graven van de derde wijk: 1830 |
ik heb genomen waar ik recht op heb ... en nu ga ik het begraven |
héé, wat is dit hier? |
waar is mijn mooie derde wijk? | waar zijn de weides en de akkers gebleven? |
dit is het moeras, het hoogveen ik heb net de wijk gegraven, afwateren, toplaag verwijderen en dan turf steken |
....... héé, wat is dit hier? |
waar is mijn land: mijn akker en weide? | hier is een andere tijd! (1830) | en daar, wat is dat daar aan de overkant? |
wie zijn jullie, daar aan de overkant, en van wanneer? | 2009????? daar willen we naartoe! |
hé, wat moet dat daar, wat graaf je op? | dat is van mij, daar heb ik recht op |
nietes: je bent een dief en dieven stop je in het gesticht of in de gevangenis |
een veldwachter! | lopen! |
maar het stroomt de andere kant op! naar de Slokkert en dan naar het Groote Diep, Peizerdiep, Koningsdiep, Aduarderdiep, Reitdiep, Lauwerszee... |
met vereende krachten naar de nieuwe tijd |
de officiële daad van opening wordt verricht |
de aanwezige pers .... |
.... vanuit hun oogpunt gezien |
“Het is geschied, de Derde Wijk is Hersteld” |
even een traantje wegpikken | en van het applaus genieten |
en de bloemen |
Met dank aan
Erik Brand, persfotograaf: www.uwfoto.nu
foto's 34, 76, 79 © Erik Brand
Allian Mulder, Peilbeheerder en fotograaf Waterschap Noorderzijlvest
foto's 1, 2, 26, 35, 43, 77, 78, 86, 87 © Allian Mulder
Monique Claessen, LivingTale Theater
overige foto's
maatwerk foto's I | maatwerk foto's II | maatwerk foto's III | naar theater maatwerk |
google trefwoorden
Theater op Locatie: geestig herkenbaar verhelderend betrokken interactief
Livingtale Theater op Locatie biedt verpozing en verheldering.
Theater op Locatie ingezet op bijeenkomsten vergroot het de aantrekkelijkheid en effectiviteit.
Theater op Locatie Interactief: het betrekt de toeschouwers bij de happening door een ervaring te bieden die iedereen bij blijft.
Daarnaast moesten we alle sociale en gespreksvaardigheden uit de kast halen voor een succesvol einde...
lees meer: Gastenboek
Theater op Locatie: Maatwerk
Theater maatwerk op locatie voor elke gelegenheid
Theater op Locatie: Scènes, theater acts, Walking aroundTheater op Locatie: geestig herkenbaar verhelderend betrokken interactief
- Theater op Locatie: professioneel vormgegeven
- Theater op Locatie: met een thematiek door de klant aangereikt
- Theater op Locatie: met een optimale mogelijkheid voor de klant om bij te sturen bij scriptontwikkeling en vormgeving
- Theater op Locatie: scènes op maat over geschiedenis en toekomst
- Theater op Locatie: theater acts met / op / in de locatie
- Theater op Locatie: walking around met typetjes / historische personen / animatie acteurs
Theater op Locatie: interactief toneel
Theater op Locatie: Improvisatie toneel en theater
Theater op Locatie ook voor een bijbehorend symposium, congres, seminar, discussiedag, themadag, workshop, training, jubileum, receptieLivingtale Theater op Locatie biedt verpozing en verheldering.
Theater op Locatie ingezet op bijeenkomsten vergroot het de aantrekkelijkheid en effectiviteit.
Theater op Locatie Interactief: het betrekt de toeschouwers bij de happening door een ervaring te bieden die iedereen bij blijft.
laatste nieuws
Teambuildingspel de Ontsnapping: ...We hebben ons vreselijk goed vermaakt, met alle hersenspinsels die we moeten kraken on te kunnen ontsnappen.Daarnaast moesten we alle sociale en gespreksvaardigheden uit de kast halen voor een succesvol einde...
lees meer: Gastenboek